Onderzoek: Gemotiveerde medewerkers werken dubbel zo hard

05-09-2016


Onderzoek: Gedrevenheid medewerkers leidt tot bedrijfsgroei

 
hard werken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Gemotiveerd personeel werkt voor twee. Gedreven medewerkers vormen een van de grootste drijvende krachten achter bedrijfsgroei waar ondernemers zelf invloed op hebben, zo blijkt uit onderzoek dat Het Financieele Dagblad liet doen. Het bedrijfsklimaat blijkt hierbij twee keer zo belangrijk als de klassieke gereedschapkist met bonussen, trainingen en functioneringsgesprekken.

Een ceo die veel met zijn mensen praat, haalt een twee keer zo groot rendement als een hr-manager, zegt Paul Geuvers, die in zijn promotieonderzoek veel aandacht besteedt aan motivatie van werknemers. Iedere personeelschef weet dat meer salaris een medewerker maar kort motiveert. Het is veel doorslaggevender hoe men in een bedrijf met elkaar omgaat, of er bijvoorbeeld de mogelijkheid is om flexibel te werken.

‘Wij leggen de verantwoordelijkheid zo veel mogelijk bij de medewerkers, zodat het gevoel ontstaat dat we er samen aan trekken.’

‘Het gaat er dan om dat de liefde van twee kanten komt’, zegt Geuvers. ‘De medewerker is er als er extra gewerkt moet worden en het bedrijf valt er niet over als die medewerker een keer vroeger weg gaat.’ Het personeel zet dat stapje extra volgens hem ook doordat het ruimte krijgt om fouten te maken en positieve prestatiefeedback ontvangt. Spontane individuele beloning of bijvoorbeeld een gezamenlijke lunch werken ook als stimulans.

‘Zonder gemotiveerd personeel kun je niet veel’, weet Bernard Gosselink van CTouch Europe uit eigen ervaring. Dit snelgroeiende bedrijf, dat digitale schoolborden of een soort reuzen-iPads levert aan scholen en vergaderlocaties in achttien landen, heeft daarom de structuur van het bedrijf zo plat mogelijk gemaakt. ‘Wij leggen de verantwoordelijkheid zo veel mogelijk bij de medewerkers, zodat het gevoel ontstaat dat we er samen aan trekken.’

Vrijheid

Ricardo Semler is een veelbeschreven voorbeeld van een ondernemer die op dit inzicht zijn bedrijf inrichtte en daar veel anderen mee inspireerde. Hij vroeg zich af waarom mensen die thuis verantwoordelijke volwassen zijn op hun werk behandeld worden als onwillige kleuters. En hij geeft ze vervolgens alle vrijheid. Wanneer ze werken, wat voor functie ze hebben en zelfs wat ze verdienen. Ze maken het zelf uit.

Dat is de Semco Way, naar het Braziliaanse bedrijf van Semler. Een medewerker van Semco heeft het idee dat hij een bedrijfje heeft in het bedrijf. Hij voelt zich productief en dat vertaalt zich volgens Semler-adepten uiteindelijk in groei van de onderneming en een hogere winstgevendheid. Dan maakt het niet uit of iemand achter zijn bureau te vinden is of anderszins weet wat iemand uitvoert. Bange managers die hun werknemers willen controleren helpen hun passie alleen maar naar de knoppen.

 

Bron: het Financieele Dagblad