Intrapreneurship: hype of toekomst?

02-09-2016

Ondernemerschap binnen de onderneming

 

Vandaag de dag hoor je steeds meer over intrapreneurship oftewel ondernemerschap binnen de onderneming. Wat is dit nu precies en hoe stimuleer je dit?

Eén van de aspecten van Google die veel mensen kennen is de 20% regel. Tegenwoordig is dit enigszins aangepast maar in het begin van Google mochten medewerkers 20% van de werktijd besteden aan projecten naar eigen inzicht. Dit zou onder andere hebben geleid tot de ontwikkeling van Gmail en een aantal andere bekende diensten van Google. Dat medewerkers van een onderneming een goed idee hebben en dit uitwerken buiten hun eigen verantwoordelijkheden om tot iets dat meerwaarde biedt aan de onderneming, dat is nou intrapreneurship.

Medewerkers worden dus eigenlijk een soort ondernemer binnen de onderneming!

3M en Google

Is dit nieuw dan? Nee, bij 3M is bijvoorbeeld jaren geleden de Post-It door dergelijk intrapreneurship bedacht door een medewerker en tegenwoordig misschien wel een van 3M’s meest bekende producten geworden.

Maar als medewerkers daadwerkelijk d.m.v. intrapreneurship zulke geweldige ontwikkelingen creëren voor het bedrijf, waarom zien we dit dan niet overal?
Allereerst is het in veel organisaties gebruikelijk dat mensen zich alleen bezig houden met wat hun verantwoordelijkheid is. Daarbij is het moeilijk voor medewerkers om hun ideeën uit te werken tot iets dat onderdeel wordt van de onderneming.
Bij Google geven ze overigens tegenwoordig niet meer de mogelijkheid aan medewerkers om de 20% van de werktijd te besteden aan lukraak alle soorten projecten. Het was simpelweg te duur om allerlei projecten te laten uitwerken die niet meerwaarde bieden aan Google. Om dit te voorkomen heeft Google meer regulering toegepast.

In de praktijk

Hoe stimuleer je dan dat medewerkers geweldige ideeën wel uitwerken voor het bedrijf? Allereerst is het belangrijk om een omgeving te creëren waarin mensen de ideeën kunnen delen. Dit kan tijdens het wekelijks overleg, brainstormsessies, of door simpelweg altijd als ondernemer bereid te zijn om te luisteren naar een idee. Als iemand vervolgens een goed idee heeft, geef deze persoon dan de middelen en de tijd om hieraan te werken. Dat iemand deze ruimte krijgt mag ook absoluut bekend zijn binnen de organisatie. Wanneer dit verspreid wordt door de onderneming heen zien anderen ook dat als ze een goed idee hebben dat ze dit mogen uitwerken. Als een idee een succes blijkt te zijn, erken dit en beloon medewerkers hiervoor. Een dergelijke beloning kan bijvoorbeeld aandeelhouderschap zijn. Hoe meer regulering er komt kijken bij het kenbaar maken van een idee van een medewerker, hoe minder snel dit meerwaarde zal gaan bieden aan het bedrijf. De medewerker kan dan immers beter het idee voor zichzelf uitwerken en voor zichzelf beginnen.

Voor iedereen?

Niet alle medewerkers zullen zich ontpoppen tot een zogeheten intrapreneur en dat hoeft ook niet.
Hoe herken je echter medewerkers binnen je organisatie met dergelijke capaciteiten?

  • Allereerst zullen ze de economische drijfveren achter het bedrijf goed snappen. Hierin herkent men namelijk welke ideeën wel of niet meerwaarde kunnen bieden aan de onderneming.
  • Een echte intrapreneur laat een idee dan ook niet los. Op maandag zal hij of zij een globaal idee hebben en als je hem of haar twee weken later er echter weer naar vraagt dan zal hij of zij je in groot detail kunnen vertellen over het idee en de mogelijkheden.
  • Een intrapreneur is tenslotte integer, authentiek en niet bang voor verandering.

Moet je nu à la Google meteen een uitgebreide strategie uitzetten om intrapreneurship te gaan stimuleren? Dat mag, maar ga vanavond vooral eens nadenken of een van je medewerkers je recent nog over een goed idee heeft verteld wat je links hebt laten liggen. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat dat idee geweldige kansen biedt....

 

intrapreneurship